De res serveixen els sistemes tradicionals on l’empleat s’adaptava al lloc; a dia d’avui, s’inverteixen els papers i és l’empresa la que ha de crear entorns de treball actuals i innovadors per poder atraure els treballadors més qualificats.

I aquest és el gran desafiament, aprofitar el potencial de tots empleats en un entorn de plena transformació digital, augmentant la productivitat fins a aconseguir que els treballadors siguin capaços d’aprofitar al màxim cada minut, millorant la seva ràtio de treball desenvolupat sense que sigui necessari ampliar les hores dedicades a aquest.

Si fem una pausa per un moment, i fem una reflexió a l’entorn social que ens envolta, podem arribar a diferenciar en que actualment hi ha diverses generacions que coexisteixen en el món laboral. Podem comprovar com per primera vegada s’ajunten quatre generacions en el panorama empresarial: Tradicionalistes, Baby Boomers (1956/1964), generació X (1965/1980) i Millennials (1981/1994 – 1995/2010). Aquests salts generacionals en gran part vénen caracteritzats per l’evolució tecnològica, que canvia la manera de pensar i alhora la nostra forma de treballar.

Sens dubte una oportunitat única per generar valor en sumar la mística i l’autosacrifici d’uns, amb el coneixement acadèmic i la practicitat tecnològica d’altres, on tots ells comparteixen espai, obligacions i responsabilitats laborals, però treballant de manera diferent. I res més lluny de la realitat, conseqüentment el lloc de treball s’ha d’adaptar a cada un d’ells.

D’aquesta manera, últims estudis, situen el lloc de treball en quarta posició del rànquing de valoració en les empreses actuals espanyoles, on primer es valora l’experiència de client com a prioritat numero un en la seva transformació digital, seguida per la mobilitat, el Big Data , el lloc de treball de treball digital, les xarxes socials i l’Internet de les coses.

A simple vista tot això sembla senzill, i sobretot dins el nou paradigma dels negocis, on equips reduïts de persones creen i gestionen negocis digitals multimilionaris. Les empreses tradicionals, conscients de la necessitat d’evolucionar o morir, intenten replicar a marxes forçades un model que, com tot el que té a veure amb intentar copiar alguna cosa genuí, costa imitar. Per aquest motiu la clau estigui en l’empleat. Al cap ia la fi, el secret està en posar el punt de mira a l’empleat i intentar que aquest sigui el més feliç possible al seu lloc de treball per així poder obtenir el millor d’ell. Funcionalitats com poder exercir l’activitat professional des de qualsevol ubicació i lloc, així com des de qualsevol dispositiu, sobre un lloc de treball que estigui sempre disponible, treballant amb l’última tecnologia combinat la possibilitat d’usar els meus dispositius personals i integrar-los en els meus processos de treball ( BYOD) fan que es pugui reduir un 80% els costos de suport i operació del cada lloc de treball.

Es prediu que, el 2020, la major font d’avantatge competitiu per al 30% de les organitzacions precedirà de la capacitat dels treballadors per explotar de manera creativa les tecnologies digitals amb el que un dels reptes als quals s’enfronten les companyies en ara mateix és impulsar la productivitat en el lloc de treball, al que cal afegir que cada vegada més, els clients i usuaris estan reclamant experiències digitals innovadores en qualsevol moment i lloc. Clients i empleats esperen accés instantani a la informació, eines i assistència i tot això encaminat a aconseguir accelerar la transformació de la mobilitat i del lloc de treball.

A tot això, també se sumen els nous dispositius en el lloc de treball: el 7% de les empreses afirmen dotar o fer servir la tecnologia de l’Internet de les coses (LOT) en algun dels seus departaments. La dada és rellevant si comparem amb la xifra de fa tan sols un parell d’anys, i s’espera que creixi exponencialment (Lot estalviarà als consumidors i negocis gran quantitat de diners a l’any en manteniments, serveis i consumibles).

¿I com podem començar a pujar-nos a l’onada d’aquesta transformació? Hi ha una sèrie de passos importants a aplicar, que al nostre parer són imprescindibles:

1.- Virtualització de les aplicacions i la disponibilitat permanent dels arxius, que inclou la gestió de les aplicacions de presentació i de virtualització i accés cloud als mateixos.
2.- Subministrament de serveis on-site i multicanal, amb gestió del canvi, suport social, autoservei multicanal, apps store i serveis on-site.
3.- Integrar en tot moment la missatgeria i les xarxes socials corporatives per afavorir la col•laboració dinàmica dels treballadors.
4.- Afavorir la productivitat i el benestar dels treballadors, facilitant el seu acompliment en qualsevol lloc i en qualsevol moment a través del seu lloc de treball virtualitzat en els seus propis dispositius. Així, el lloc de treball digital facilita la gestió remota i eficaç de tots els dispositius BYOD, propis o de l’empresa, mòbils o de sobretaula, i integra solucions d’impressió.